Hubnutí s Kerbetem

Diabetická dieta (dieta č. 9)

Hlavní zásadou diabetické diety je vyloučit potraviny, které obsahují volné koncentrované cukry (sacharidy) - cukr, med, džem, čokoláda nebo cukrovinky. Jídelníček je rozdělen na 6 denních dávek, doporučená energetická a výživová hodnota u diabetické diety je 8 590 kJ, 85 g bílkovin, 70 g tuků a 275 g sacharidů.Tuto dietu lze modifikovat podle potřeb pacientů na 175 g až 320 g sacharidů za den.

Strava má být plnohodnotná, pestrá. U diabetické diety by mělo být dodrženo správné časové rozložení mezi jednotlivými chody jídel. Omezují se dávky potravin, které obsahují cukry ve formě polysacharidů (složené cukry) - škrob, mouka, mlýnské a pekárenské výrobky - pečivo. Dále obiloviny, rýže, těstoviny, knedlíky, brambory, ovesné vločky, kroupy, krupky, krupice... Dále cukr, který je obsažený v mléce, mléčných výrobcích, v ovoci.

Diabetické desatero

Desatero diabetika popisuje stručnou formou hlavní zásady, kterými by se měl diabetik řídit, aby došlo k co nejlepší kompenzaci diabetu. Lze je shrnout do následujících 10 bodů.

1. Stravujte se pravidelně

Stravování rozdělte na 5 až 6 jídel během dne. Optimální přestávka mezi jidly je 2,5 až 3 hodiny. Toto rozdělení je důležité z důvodu rovnoměmého rozložení příjmu sacharidů v průběhu dne.

2. Regulujte příjem sacharidů

Sacharidy jsou nejdůležitější živinou, kterou je nutné při diabetu hlídat. Příjem sacharidů musí byt přizpůsoben fyzické aktivitě v průběhu dne. Upřednostňujte sacharidy s nízkým glykemickým indexem. Hlavním zdrojem sacharidů jsou všechny pekárenské výrobky z mouky, knedlíky, brambory, kukuřice a rýže.

3. Omezte příjem cukru

Slaďte raději nízkokalorickým sladidlem. Vhodný je např. DiaChrom, který spojuje příjemné s užitečným. Nejen že si osladíte téměř bez kalorií, ale současně dostanete do těla i GTF faktor, který se podílí na zachování normální hladiny glukózy v krvi. Zdrojem jednoduchých cukrů je cukr, med, slazené nápoje, sladkosti včetně čokolády, džemy a zralé ovoce. Dalšími zdroji jsou mléko a jogurty. Zelenina obsahuje cukru relativně málo, vyjímkou je mrkev, hrách, celer, cibule a červená řepa. Pokud se pro tyto potraviny rozhodnete, konzumujte je na svačiny a hlavně v malých porcích.

4. Hlídejte si tuky

Nadměrný příjem tuků přispívá k nadváze a následně ke zhoršení průběhu cukrovky. Dochází k poškozování cévních stěn a k rozvoji aterosklerózy. Vzrůstá riziko vzniku srdečně-cévních komplikací. Živočišné tuky však nemusíte zatracovat, jen je nutné jejich množství omezit a přizpůsobit potřebě. Mimořádně výhodný je rybí tuk, proto se snažte do jídelníčku zařadit co nejčastěji ryby, mohou být i tučné. Z nabídky rostlinných olejů lze doporučit olej slunečnicový nebo olivový. Výborným zdrojem kvalitního tuku jsou také ořechy, zejména vlašské.

5. Nepřehánějte to s bílkovinami

Optimální příjem bílkovin je 0,7 až 1,0 g na 1 kg tělesné hmotnosti. Lze akceptovat i 1,2 g na kg váhy, pokud bude převládajícím zdrojem bílkovin mléčná bílkovina kasein (tvaroh a výrobky z tvarohu). Vyšší příjem bílkovin je nežádoucí, protože se zvyšuje zatížení ledvin a jater. Hlavním zdrojem bílkovin je maso, vaječný bílek a mléčné výrobky z tvarohu. Luštěniny konzumujte střídmě, určitě ne večer. Sóju vzhledem k jejím alergenním účinkům zařazujte do jídelníčku uváženě. V rozumném množství (1x týdně) můžete konzumovat i libové uzeniny. Preferujte bílé maso (ryby a drůbež).

6. Jezte ovoce a zeleninu

Zeleninu konzumujte co nejčastěji jako přílohu k hlavním jídlům. Je zdrojem kvalitní vlákniny a vykazuje žádoucí efekt v prodlužováni glykémie. Nejlepší vliv na průběh glykémie má košťálová zelenina. Výhodné jsou i papriky, rajčata a okurky. Ovoce je zdrojem jednoduchých cukrů a do jídelníčku ho zařadte spíše ke svačině. Výjimkou je jablko, které můžete bez obav konzumovat i jako poslední jídlo dne.

7. Dodržujte pitný režim

Pijte vodu a neslazené minerálky nebo čaj slazený nízkokalorickým sladidlem DiaChrom. Limonády slazené cukrem nebo přírodní džusy konzumujte v malém množství, protože jsou zdrojem jednoduchých cukrů, které Vám glykémii rychle zvednou. Vyhýbejte se alkoholu. Mímá konzumace vína (1 až 2 dcl obden) není většinou na závadu.

8. Optimální váha je základem úspěchu

Pokud máte váhu odpovídající Vašemu věku, hlídejte si jídelníček hlavně podle sacharidů. Při nadváze upravte svůj jídelníček navíc i podle energie.

9. Kontrolujte si glykémii

Pokud Vám to lékař doporučí, kontrolujte si průběžně vliv diety pomocí glukometru nebo testačních proužků.

10. Choďte pravidelně na procházky

Pohyb je při diabetu stejně důležitý, jako úprava jídelníčku. Nejlepší pohybovou aktivitou je chůze. Úprava stravovacich návyků bez pohybové aktivity nevede k požadovanému cíli.

Indikace:

Diabetes mellitus - úplavice cukrová, cukrovka, diabetes

Výběr potravin u cukrovky

Maso

Mléko

Mléčné výrobky

Vejce

Tuky

Sacharidové potraviny

Ovoce

Zelenina

Koření

 

Zdravotní zhodnocení

Tato dieta je nutná v případě diagnostikovaného diabetu. V případě jejího nedodržování se tito lidé často potýkají s nebezpečnými komplikacemi souvisejícími nejenom s kardiovaskulárním systémem. Tento stravovací režim se také velmi osvědčil, pokud chcete tomuto onemocnění předcházet, nebo zhubnout.

Podrobné informace o diabetické dietě naleznete zde.




Zajímavý článek


MOROSIL® - přírodní přístup ke kontrole hmotnosti