Dieta makrobiotická

Makrobiotická dieta je založena na vegetariánské stravě, kdy je z jídelníčku vyloučen živočišný tuk, tropické ovoce, cukr, med a maso s výjimkou malého množství rybího masa. Je založena na konzumaci celozrnných obilných produktů. Strava má nízkou energetickou hodnotu, málo bílkovin i nutrietů.

Vhodné potraviny

Složení makrobiotické stravy mají tvořit z 50 – 60 % obilniny, 20 – 30 % zelenina, 5 – 10 % luštěniny příp. mořské řasy a 5 % ochucovadla s ostatními potravinami (semena, ořechy). Zrna mají zůstat celá a takto se mají i konzumovat.

  • neloupaná přírodní rýže, ječmen, jáhly
  • loupaný oves, pšeničná a žitná zrna
  • kukuřice, pohanka


I když dieta vypadá jako bezmasá, připouští se konzumace ryb a korýšů. Preferují se luštěniny a sója. Klíčovou složkou diety jsou ale mořské řasy, kterým se připisují hlavní účinky na harmonizaci metabolických procesů (jejich účinek na procesy trávení a vstřebávání živin je ve skutečnosti nižší než u klasické zeleniny). Zelenina se podává především tepelně upravená (dušená, vařená).

Nevhodné potraviny

Makrobiotická dieta vylučuje určité potraviny, základní jsou uvedeny viz níže.

  • mouka, vejce, maso (kromě ryb a korýšů), uzeniny
  • mléko a mléčné výrobky, tropické ovoce, cukr, med
  • sladkosti, živočišný tuk, káva

Zdravotní zhodnocení

Výživa zastánců makrobiotiky není plnohodnotná, i když se tomuto zjištění makrobiotici brání. Obiloviny, luštěniny a sója nejsou schopné pokrýt potřebu esenciálních aminokyselin, což vede k proteinové podvýživě a může se projevit i deficit některých vitamínů skupiny B a vitamínu D. Pro vyrovnání deficitu v příjmu některých aminokyselin je nutné zvýšit příjem rostlinné bílkoviny. Jejím rozkladem vznikají netypické oligopeptidy vykazující biologický účinek na střevní sliznici. Čím více rostlinných bílkovin strava obsahuje, tím více těchto oligopeptidů vzniká a tím vyšší je jejich účinek na střevo. Dříve nebo později to vede k jeho nefyziologickému chování a vzniku poruch v jeho činnosti (nesnášenlivost a vyvolané alergie na některé složky potravy, snížená imunita apod.).

Tvrzení, že řasy dodají do těla všechny potřebné minerály v dostatečném množství je v doporučených dávkách řas nepravdivé, což prokazují výsledky analýz a bilanční výpočty. Makrobiotici jsou navíc více ohroženi plísněmi (hlavně produkty jejich metabolismu - aflatotoxíny), jejichž zdrojem jsou zrna obilovin.  Při nadměrné konzumaci řas může dojít ke zvýšenému příjmu olova a kadmia (řasy vykazují schopnost tyto prvky kumulovat ve svých buňkách). Dieta je absolutně nevhodná pro děti, v jejich případě byl prokázaný zpomalený růst a významně zvýšený výskyt rachitidy (zejména v zimních měsících).

Reagovat na článek

Diskuse k článku

Pro odeslání odpovědi se musíte přihlásit:.

 

Pokud účet ještě nemáte, proveďte jednoduchou registraci.

 
Copyright © 2013 - 2018
KERBET.cz
Created by it2b

Pracoviště pro studium
energetického metabolismu
Trnava 397, Trnava u Zlína

E-mail: info@kerbet.cz
Tel.: 577 981 893, 605 212 069
v době od 7,00 do 14,30 hodin