Redukční dieta (dieta č. 8)

Hlavní zásadou redukční diety je vyloučit potraviny s vysokým podílem cukru, jako je med, džem, čokoláda, cukrovinky a také samotný cukr. Omezují se i dávky potravin, které obsahují cukry ve formě polysacharidů. Týká se to především knedlíků, pečiva a těstovin, tedy mlýnských a pekárenských výrobků z mouky a ze škrobu. Omezuje se i příjem rýže, brambor, ovesných vloček, kroup, krupek nebo krupice. Ze stravy se vylučují potraviny obsahující volné tuky a omezuje se příjem potravin, které obsahují tzv. skryté tuky. Strava musí být přesto nutričně plnohodnotná a pestrá. Mělo by být dodrženo správné časové rozložení mezi jednotlivými chody jídel. Doporučená energetická a výživová hodnota u redukční diety je 5 200 kJ, 90 g bílkovin, 41 g tuků a 122 g sacharidů.

Snížení váhy nelze ve většině případů dosáhnout jen omezením příjmu potravy, ale je nutné zajistit i větší spalování tuků. Toho lze dosáhnout pouze pohybem. Ideálním řešením je omezit příjem energie potravou a zvýšit výdej energie přirozeným pohybem (např. chůzí). Velice dobré zkušenosti jsou s používáním nízkoenegetických náhrad stravy, pokud obsahují všechny nutričně významné látky a mají navíc sytící efekt. Tyto náhrady jídel se obvykle zařazují místo jednoho nebo dvou hlavních jídel - na našem pracovišti byla s velice dobrými výsledky ověřena účinnost náhrady stravy dodávaná pod obchodním označením VitalChrom Shake R - více zde.

Indikace

Redukční dieta se nasazuje při obezitě a při obezitě spojené s jinými zdravotními problémy např. diabetes.

Výběr potravin u redukční diety

Maso

  • maso libové - hovězí zadní, vepřová kýta, jehněčí, kuřecí a krůtí maso, králík
  • ryby - sladkovodní i mořské, pstruh, štika, lín, cejn, kapr, filé. Ryby by se měly být zařazeny 1 - 2x týdně.

Mléko

  • polotučné, nízkotučné, odstředěné
  • vhodné jsou zakysané mléčné výrobky - biokys, podmáslí, kefírové mléko, jogurtové mléko, vše s nízkým obsahem tuku

Mléčné výrobky

  • jogurt bílý, jogurt s marmeládou dia, tvaroh měkký i tvrdý, nízkotučný
  • sýry tvarohové (Žervé, Lučina), tvarůžky, plísňové i zrající sýry, tavený sýr do 30 % t. v s.
  • tvrdé sýry do 30 % t. v s.
  • nízkotučné mléčné nápoje a výrobky bez cukru

Vejce

  • 1x týdně jako samostatný pokrm, občas také používáme u diety na přípravu pokrmů

Tuky

  • jejich nadměrná konzumace zvyšuje riziko rozvoje cévních komplikací, tuky jsou vysokoenergetické látky - ukládání tuku do zásob !!!
  • doporučujeme omezit nejen příjem živočišných tuků (máslo, sádlo, slanina, tučná masa, tučné mléčné výrobky, zabijačkové produkty...), ale i rostlinných olejů a margarinů
  • výhodné je zařadit do jídelníčku ryby jako zdroj rybího oleje (tento olej je mimořádně výhodný)

Sacharidové potraviny

  • příkrmy - brambory, bramborová kaše, těstoviny, rýže
  • mouka hladká, polohrubá, hrubá, celozrnná
  • tmavé pečivo, celozrnné mlýnské a pekárenské výrobky
  • všechny sacharidové potraviny používáme u redukční diety v omezeném množství. Můžeme se řídit podle tzv. rámcového
    jídelníčku na den.

Ovoce

  • neomezený výběr, pouze méně často ovoce, které je příliš sladké a přezrálé (banán, hrušky, hrozny, švestky)

Zelenina

  • bez omezení

Koření

  • zbytečně pokrmy nepřekořeňujeme a nepřesolujeme
  • dodržujeme správné zásady zdravé výživy
  • vhodné je používat natě

Zdravotní zhodnocení

Redukční dieta však bez zvýšené tělesné aktivity nemá smysl, pohyb rozpumpuje lymfu, která odvádí z těla toxické látky.
Nesprávná dieta může zmenšit nadváhu, ale snadno vede ke svalové ochablosti. Dieta spojená s pohybem nemusí být tak
tvrdá a přitom je mnohem účinnější. Účelem rozumné redukce tělesné hmotnosti je vyměnit alespoň část přebytečného
tuku za svalovou hmotu a současně zpevnit kosti.

VitalChrom Shake R

Reagovat na článek

Diskuse k článku

23. 3. 2017 20:33 - pepa Odpovědět

Mám dotaz. Hodí se pro snížení váhy používat diabetickou dietu s obsahem 175 g sacharidů, když ji bude dodržovat nediabetik?

29. 3. 2017 07:21 - Kerbet Odpovědět

Na tento dotaz nelze jednoznačně odpovědět, protože neznáme Váš obvyklý denní energetický výdej. Pokud by tato dieta splnila podmínku, že příjem energie bude cca o 10 až 15 % nižší než Váš průměrný denní výdej, lze tuto dietu použít.

13. 4. 2017 21:10 - helča Odpovědět

Proč zrovna tento výrobek? není to jen šikovná reklama?

19. 4. 2017 08:28 - Kerbet Odpovědět

Záměr to nebyl, i když to možná tak vypadá. Faktem je, že jsme posuzovali celkem dost přípravků určených na hubnutí a tento vyšel jednoznačně nejlépe. A tím myslíme reálně ověřených a hodnocených laboratorními měřeními. Zmíněný produkt je dobrý a skutečně funguje. Takže nevidíme nic špatného na tom, že se zmiňujeme o něčem, co jsme si mohli exaktně prověřit.

Pro odeslání odpovědi se musíte přihlásit:.

 

Pokud účet ještě nemáte, proveďte jednoduchou registraci.

 
Copyright © 2013 - 2018
KERBET.cz
Created by it2b

Pracoviště pro studium
energetického metabolismu
Trnava 397, Trnava u Zlína

E-mail: info@kerbet.cz
Tel.: 577 981 893, 605 212 069
v době od 7,00 do 14,30 hodin