Hubnutí s Kerbetem

Dieta výživná (dieta č. 11)

Je to energeticky bohatší strava určená ke zvýšení tělesné hmotnosti u pacientů, kteří ji předtím ztratili v důsledku onemocnění nebo léčby. Dieta výživná se řídí pravidly racionální stravy. Vyvážená strava obsahuje: 55 až 60 % sacharidů (pečivo, rýže, těstoviny, sladkosti), 30 % tuků, 15 až 20 % bílkovin (maso, mléko, sýry, vejce). Denní příjem energie: 12 000 kJ, 105 g bílkovin,  80 g tuků a 420 g sacharidů.

Strava se podává 6x denně, tudíž se podává i druhá večeře, která se skládá jen z lehčího studeného jídla nebo ovoce. Nedoporučuje se pít během jídla, vzniká tak dříve pocit sytosti. Hlavní zásadou je, že množství sacharidových pokrmů se nijak nezvedá, aby se předcházelo případnému nežádoucímu přejídání, ale potraviny a pokrmy se  zařazují do jídelního lístku častěji a zvyšuje se dávka bílkovin jako masa, mléka a mléčných produktů.

Indikace:

Dieta je předepisována u pacientů s oslabenou imunitou po infekčních chorobách, po onkologické léčbě, po operacích apod., u nichž je potřeba zvýšit tělesnou hmotnost.

Výběr potravin

Maso


Mléko


Mléčné výrobky


Vejce


Tuky


Sacharidové potraviny


Ovoce


Zelenina


Koření


Pečivo


Nevhodné potraviny


Zdravotní zhodnocení

Všichni nemocní se sklonem k hubnutí potřebují zvýšený příjem energie formou pestré stravy se zastoupením většího počtu různých druhů potravin, aby byla zajištěna plnohodnotná výživa s dodávkou všech živin do organismu. Nejlepším důkazem dostatečného příjmu energie je zastavení poklesu hmotnosti a přibírání na váze tam, kde předcházelo zhubnutí.

K udržení svalové hmoty je potřeba současně s kvalitní výživou pravidelně cvičit. Pokud pacient přijme zvýšené množství bílkovin a následně provádí svalová cvičení, dochází k přednostnímu využití bílkovin ve svalové tkáni a k udržení nebo i posílení svalové hmoty. Proto by pacient měl nejen udržet běžný každodenní pohyb, ale navíc cvičit každý den, kdy může.




Zajímavý článek


MOROSIL® - přírodní přístup ke kontrole hmotnosti